Află!

Acasă » Ghidul antreprenorului » Află! » Cum să elaborezi un mix de marketing eficient?

Cum sa elaborezi un mix de marketing eficient?

Mixtură, mixer, a mesteca, a amesteca. Din această familie de cuvinte provine şi noţiunea de “mix”, care, asociată cu “marketing”, sugerează ideea de amestec, de “ceva combinat cu altceva” ce vizează în mod direct , o serie de blocuri de activităţi specifice. Intr-adevăr, în spatele acestui termen se ascude asocierea, într-un tot unitar,  a unor subansamble numite politici de marketing.

Ce este politica de marketing a unei întreprinderi?

Politica de marketing constă dintr-un cumul de strategii, tactici şi  tehnici ce vizează, pe de o parte, direcţiile de perspectivă ale întreprinderii, iar pe de alta,  paşii concreţi pe care trebuie să-i facă aceasta într-un moment sau altul  al stadiului de dezvoltare.  Modul în care combină   strategiile şi utilizează instrumentarul specific  îi conferă firmei o anumită personalitate, un stil propriu, o anumită imagine  care o singularizează, dar care poate fi percepută de consumatori în sens pozitiv sau negativ.  Totul depinde de cât de realist este formulată politica în raport cu  potenţialul firmei şi cu realităţile din mediul ei extern.  Axa în jurul căreia se “construieşte”  o politică este strategia.

  • Strategia reprezintă principalele direcţii de activitate spre care se orientează întreprinderea.  Ea vizează un ansamblu de acţiuni “cu bătaie lungă”, în care îşi mobilizează resursele umane, financiare şi materiale, menite  să atingă într-o anumită perioadă de timp obiectivele trasate şi, implicit, să consolideze poziţia pe  piaţă a firmei. Ea se implementează cu ajutorului tacticilor şi tehnicilor, implicit, a unui instrumentar bine determinat.

O strategie poate fi eficace numai dacă are la bază o bună cunoaştere a ceea ce vrea consumatorul şi ce permite piaţa, altfel spus, numai dacă se ţine cont în elaborarea ei de rezultatele unor cercetări de marketing făcute în prealabil.

Esenţa mixului

Aşa cum o prăjitură gustoasă  este rezultatul amestecării de către o gospodină pricepută a  anumitor  ingrediente în cantităţi strict delimitate,  tot aşa, un mix de marketing este rezultatul unor acţiuni  înmănunchiate într-un ansamblu bine dozat, indiferent de numărul elementelor care îl alcătuiesc. Deşi, de regulă,  accentul se pune pe produs/ serviciu, teoretic, toate elementele  au şanse egale de a juca, la un moment dat şi într-un anumit context,  “rolul principal”. De fapt, predominanţa unei componente a mixului faţă de  celelalte  este strict dependentă, pe de o parte obiectivele întreprinderii  şi de capacitatea financiară de atingere a lor, iar pe de alta, de solicitările pieţei şi de conjunctura ei.

Elementele componente

“Cei 4 P” este o expresie care nu mai constituie de mult o noutate pentru mediul de business autohton. Este vorba despre: produs, preţ, promovare şi plasare (adică distribuţie).

Componentele mixului Intrebări prealabile

Produs

  • Produsele pe care vrem sa le vindem sunt suficient de atractive pentru a fi în deplina concordanta cu necesitatile si dorintele consumatorilor?

Preţ

  • Pretul pe care vrem sa-l propunem este potrivit, prea mare sau prea mic?

Plasare

  • Unde, cum si când este mai bine sa ne distribuim produsul?

Promovare

  • Cum vom trezi si mentine interesul pentru marfa noastra?

Personal calificat

  • Cine sunt cei cu ajutorul carora vom face ca produsul/ serviciul nostru sa fie competitiv si sa obtinem succesul scontat?

Paşii de elaborare a mixului :

1. Elaborarea variantelor de mixare – prin intermediul cărora întreprinderea ar putea să-şi atingă obiectivele

2. Evaluarea consecinţelor pe care le implică utilizarea fiecărui tip de mix

3. Inlocuirea elementelor care s-au dovedit a fi inadecvate

4. Alegerea variantei optime şi a instrumentarului de punere în aplicare

Ce înseamnă « administrarea mixului »?

Prin această expresie se subânţeleg toate eforturile întreprinderii canalizate spre elaborarea şi implementarea mixului de marketing, pe baza celor mai oportune strategii, tactici şi tehnici selectate, pentru a răspunde în cel mai adecvat mod la solicitările pieţei-ţintă.

Biblioteca Antreprenorului Următoarea pagină >>

 

Adreseaza o intrebare
Ratele de schimb 23.10.2015
Cod Rata MDL
EUR 1 22.5201
USD 1 19.9037
RUB 1 0.3178
RON 1 5.0843
UAH 1 0.9068
Newsletter

Aici te poţi abona la NEWSLETTER pentru a primi prin e-mail noutăţile ce apar pe Portal.

Chestionar
Agenda locală

Meteo 21.08.2017
  • Chişinău

    9°C

    vînt ; 2m/s
  • Bălţi

    11°C

    vînt ; 4m/s
  • Tiraspol

    8°C

    vînt ; 3m/s