Află!

Acasă » Ghidul antreprenorului » Află! » De ce e bine să înregistrezi marca?

De ce e bine sa înregistrezi marca?

Pentru a putea răspunde în mod adecvat, trebuie, mai întâi, să fi înţeles ce este marca şi ce funcţii are ea. În primul rând, marca este un element de marketing, pe care îl regăsim atât în cadrul politicii de produs – ca element acorporal al acestuia, cât şi în cadrul politicii promoţionale (vezi schema).

Conform definiţiei date de Organizaţia Mondială pentru Proprietatea Industrială (OMPI) marca este un semn care serveşte la diferenţierea produselor sau serviciilor unei întreprinderi, de cele ale altei întreprinderi. Privită din perspectiva procesului decizional, ea permite consumatorilor să-şi orienteze alegerea uşor şi rapid spre produsele verificate, aparţinând antreprenorilor care şi-au câştigat o bună reputaţie.

Prin urmare, pentru consumator, marca este:

•  Un instrument pentru identificarea produselor şi serviciilor – Ea concentrează un cumul de informaţii cu privire la caracteristicile produsului. Foarte important este, în acest sens, numele de marcă asociat cu un slogan.

•   Un garant al cumpărăturii– altfel spus, un garant al calităţii, un angajament personal faţă de client al performanţelor producătorului/ prestatorului. Prin urmare, produsele de marcă, fiind un simbol al calităţii înalte, au şi un preţ pe măsură.

•   Un element de poziţionare socială – un posesor de automobil „Mercedes” se poziţionează altfel decât un posesor de „Lada”. Iar în cazul adolescenţilor, marca reprezintă nu atât o problemă de convingere personală,  cât, în special, de apartenenţă la grup. Dacă „echipa” optează pentru o anumită marcă, atunci, toţi membrii vor deveni „fani” ai acesteia.

Funcţiile mărcii

Marca are trei funcţii de bază: două care îi justifică apartenenţa la componentele mixului de marketing anterior menţionate:  funcţia de identificare şi funcţia de comunicare, precum şi una de natură juridică, respectiv, funcţia de protecţie. Aceasta din urmă îi asigură titularului de marcă înregistrată dreptul exclusiv de exploatare şi, implicit, îi „pune la adăpost” atât investiţia făcută în promovare, cât şi profiturile obţinute. Prin urmare, el are atât are dreptul de folosinţă,  cât şi dreptul de interdicţie a folosirii mărcii de către alte persoane pe durata termenului de valabilitate al acesteia.

Baza legislativă

Principalul document juridic este Legea  privind mărcile şi denumirile de origine a produselor,  Nr. 588 din  22.09.1995, publicată la 11.12.2001 în Monitorul Oficial Nr. 150, art Nr : 1187. Ea permite înregistrarea următoarelor tipuri de mărci:

  • individuale -  când se folosesc de o singură firmă
  • colective - servesc la deosebirea produselor sau serviciilor membrilor unei asociaţii de produsele sau serviciile aparţinând altor persoane
  • de certificare -indică faptul că produsele sau serviciile pentru care este utilizată sunt certificate de titularul mărcii în ceea ce priveşte calitatea, materialul, modul de fabricaţie a produselor sau de prestare a serviciilor.

Sunt excluse de la protecţie şi nu pot fi înregistrate:

  • mărcile lipsite de caracter distinctiv;
  • mărcile compuse exclusiv din semne sau indicaţii devenite uzuale în limbajul curent sau în practicile comerciale loiale şi constante;
  • mărcile compuse exclusiv din semne sau indicaţii putând servi în comerţ pentru a desemna specia, calitatea, cantitatea, destinaţia, valoarea, originea geografică sau timpul fabricării produsului ori prestării serviciului sau alte caracteristici ale acestora;
  • mărcile constituite exclusiv din forma produsului, care este impusă de natura produsului sau este necesară obţinerii unui rezultat tehnic sau dă o valoare susbtanţială produsului;
  • mărcile care sunt de natură sa inducă publicul în eroare cu privire la originea geografică, calitatea sau natura produsului sau serviciului;
  • mărcile care conţin o indicaţie geografică sau sunt consituite dintr-o astfel de indicaţie, pentru produse, vinuri sau produse spirtoase care nu sunt originare din teritoriul indicat, dacă utilizarea acestei indicaţii este de natura să induca publicul în eroare cu privire la locul adevărat de origine;
  • mărcile care sunt contrare ordinii publice sau bunelor moravuri;
  • mărcile care conţin, fără consimţământul titularului, imaginea sau numele patronimic al unei persoane care se bucură de renume;
  • mărcile care cuprind, fără autorizaţia organelor competente, reproduceri sau imitaţii de steme, drapele, embleme de stat, însemne, sigilii oficiale de control şi garanţie, iniţiale sau denumiri care aparţin organizaţiilor internaţionale interguvernamentale.

O marcă este refuzată la înregistrare şi dacă:

  • este identică sau similară cu o marcă anterioară, iar produsele sau serviciile pentru care înregistrarea mărcii a fost cerută sunt identice sau similare cu cele pentru care marca anterioară este protejată, dacă există un risc de confuzie pentru public;
  • este identică sau similară cu o marcă notorie pentru produse sau servicii identice sau similare, pentru produse sau servicii diferite de cele pentru care o marcă este inregistrată, cu condiţia ca folosirea mărcii înregistrate pentru aceste produse sau servicii să indice o legatură între acestea şi titularul mărcii inregistrate, iar această folosire să creeze riscul producerii de daune titularului mărcii inregistrate.

Articolul 4, prevede că protecţia  juridică  a  mărcii   se asigură de către Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală” (AGEPI), în temeiul înregistrării lor.

O oportunitate de care poţi beneficia ca titular cu acte în regulă, este participarea la concursul „Marca comrcială a anului”, organizat de Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova şi AGEPI. Ai şansa mai apoi, ca deţinător al unui premiu la această competiţie, să-ţi promovezi mai uşor mărfurile şi întreprinderea. La ediţia din 2007 s-a instituit o nouă nominaţie „Opinia consumatorului”, în cadrul căreia premierea se face în baza unui sondaj de opinie care se efectuează cu această ocazie. Iar în calitate de participant, ai acces la rezultatele cercetării care se efectuează cu această ocazie, având şansa, totodată, să vezi cum te poziţionezi pe piaţă, la un moment dat. 

Aşadar, dacă ştii că poţi propune produse ori servicii de calitate înaltă, dacă vrei să fii protejat şi să ai o mai mare credibilitate în faţa consumatorului, nu ezita şi înregistrează marca!

Biblioteca Antreprenorului Următoarea pagină >>

 

Adreseaza o intrebare
Ratele de schimb 23.10.2015
Cod Rata MDL
EUR 1 22.5201
USD 1 19.9037
RUB 1 0.3178
RON 1 5.0843
UAH 1 0.9068
Newsletter

Aici te poţi abona la NEWSLETTER pentru a primi prin e-mail noutăţile ce apar pe Portal.

Chestionar
Agenda locală

Meteo 24.06.2017
  • Chişinău

    9°C

    vînt ; 2m/s
  • Bălţi

    11°C

    vînt ; 4m/s
  • Tiraspol

    8°C

    vînt ; 3m/s