Dezvoltă!

Acasă » Ghidul antreprenorului » Dezvoltă! » Lansează-te pe o piaţă externă!

Lansează-te pe o piaţă externă!

Decizia de a pătrunde pe o piaţă de export este una de maximă importanţă pentru o întreprindere, indiferent dacă se încadrează  în categoria businessului mic, mare sau mijlociu. În consecinţă, trebuie ales cu grijă, pe de o parte, cel mai oportun mod de a face primul pas, iar pe de alta parte,  gradul de implicare şi de angajare în noul mediu de afaceri.

Forme de pătrundere pe pieţele externe

Din punctul de vedere al marketingului internaţional, există patru modalităţi de lansare pe o piaţă de externă: exportul, licenţa, întreprinderea mixtă, proprietatea directă.

Exportul

Exportul presupune extinderea pieţelor, având următoarele avantaje:

  • reducerea costurilor la producţia de masă
  • creşterea volumului de vânzări
  • prelungirea ciclului de viaţă a produsului pe alte pieţe unde există cerere
  • ridicarea nivelului calitativ al produselor şi serviciilor.

Există două forme de export: indirect şi direct

Exportul indirect

De regulă, acesta este primul pas pe o piaţă internaţională, când se folosesc intermediari independenţi (În acest caz nu putem vorbi despre o activitate propriu-zisă de marketing, întrucât, întreprinderea îşi limitează acţiunile la o simplă vânzare pe piaţa de export).

Tipuri de exportatori

  • Exportatori din aceeaşi ţară cu producătorul – intermediarul  cumpără mărfuri de la producător şi le vinde în afara ţării, pe propriul risc

  • Agenţi de export din ţara producătorului – Aceşti agenţi negociază în exterior condiţiile de vânzare, având pentru aceasta un anumit comision (Întreprinderea comercială)

  • Organizaţiile cooperatiste – Aceasă formă este utilizată, de regulă, de către producătorii de bunuri primare. În Moldova există deja grupuri de marketing în toate regiunile (multe din ele înregistrate ca şi cooperative), prin intermediul cărora, fermierii exportă legume, fructe şi alte produse. (Exportă nuci în Italia, mere în Federaţia Rusă etc.).

  • Intreprinderile de export – Sunt intermediari care, în schimbul unor taxe convenite, execută toate operaţiunile de export

Exportul direct

În acest caz, se poate vorbi de marketing internaţional în adevăratul sens al cuvântului, întrucât, întreprinderea producătoare îşi asumă toate responsabilităţile pentru vânzarea la export. Se poate exporta prin intermediul importatorilor specializaţi din ţara-ţintă (a distribuitorilor) sau prin intermediul agenţilor (delegaţii pentru vânzare care îşi asumă responsabilitatea de a găsi distribuitori).

Licenţa

Pătrunderea pe o piaţă de export cu ajutorul licenţei, înseamnă că întreprinderea străină autorizează o firmă autohtonă să producă un anumit bun, folosind un anumit proces tehnologic, patent sau marcă comercială, în schimbul unei anumite compensaţii. O formă specială de licenţă de acest gen este franchisingul. Acesta se materializează într-un acord prin care compania mamă (franşizorul) acordă unei anumite persoane dreptul şi licenţa pentru vinderea de produse sau servicii. Ce dă franşizorul?  Marca comercială, know-how managerial, echipament, produse recunoscute pe pieţele internaţionale etc.. (Cum  s-a întâmplat cu McDonalds-urile din Moldova, spre exemplu). Ce dă deţinătorul de franşiză? Investeşte un anumit capital, pentru a-şi cumpăra drepturile şi, implicit, facilităţile ce decurg din acestea.

Firma mixtă

Această modalitate de lansare pe o piaţă de export presupune un întreg "asenal" de activităţi de marketing internaţional. În acest caz, exportatorul nu este numai un simplu exportator, având o relaţie comercială cu un partener străin, ci este responsabil de întreaga activitate de marketing desfăşurată în ţara străină. În ciuda faptului că responsabilităţile cresc, această formă este, totuşi, avantajoasă pentru ambii parteneri. Pentru că ei nu împart numai capitalul iniţial şi riscurile, ci şi beneficiile.

Proprietatea directă

În acest caz, întreprinderea are întreg controlul asupra filialelor sale înregistrate în afara ţării. Proprietatea directă se justifică însă, numai în cazul în care cererea este foarte mare şi merită investiţiile şi implicit eforturile considerabile de marketing ce se impun.

Criterii de alegere a celei mai bune modalităţi de pătrundere pe o piaţă externă
Fişe de evaluare a mediilor de marketing internaţional

Biblioteca Antreprenorului Următoarea pagină >>

 

Adreseaza o intrebare
Ratele de schimb 23.10.2015
Cod Rata MDL
EUR 1 22.5201
USD 1 19.9037
RUB 1 0.3178
RON 1 5.0843
UAH 1 0.9068
Newsletter

Aici te poţi abona la NEWSLETTER pentru a primi prin e-mail noutăţile ce apar pe Portal.

Chestionar
Agenda locală

Meteo 23.09.2017
  • Chişinău

    9°C

    vînt ; 2m/s
  • Bălţi

    11°C

    vînt ; 4m/s
  • Tiraspol

    8°C

    vînt ; 3m/s