Cum să-ți extinzi afacerea în mod corect

După lansare orice afacere are nevoie de câțiva ani pentru a-și consolida poziția pe piață. De obicei urmează o perioadă de creștere și indiferent dacă este o companie mare sau o întreprindere de mici dimensiuni (categoria IMM) acest proces nu-i tocmai simplu și ușor de gestionat.

De regulă, extinderea planificată are drept scop plasarea afacerii la un nou nivel, iar respectivul proces implică și nişte riscuri majore:

1) Extinderea poate fi exagerată, depășind chiar și capacitatea financiară a companiei.

2) Ritmul necontrolat de extindere. În asemenea situații, primele poziții care vor fi afectate sunt cash-flow-ul (adică diferența dintre încasările și plățile curente ale unei întreprinderi) și gradul de satisfacție a clienților, iar aceasta implicit se poate solda cu prăbușirea afacerii care pînă la acel moment aparent era una prosperă.

O extindere reușită este bazată pe capacitatea managerială de a controla eficient acest proces ceea ce va aduce beneficii semnificative pe termen mediu și lung. Indiferent de natura business-ului, pentru a realiza o extindere reușită aveți nevoie de următoarelele:

a) Analiza pietii și întreprinderii,

b) Planificarea strategică, în caz contrar pot fi ratate profiturile și chiar poziția pe piaț[ care a fost obținută destul de greu.

Este necesar să faceți ajustări la planul de afaceri sau să elaborați altul nou, dar nu înainte de a realiza un studiu de fezabilitate. După planul de afaceri va fi nevoie să fie elaborat un plan al investițiilor și un program al extinderii, care va trebui să conțină informații despre resursele financiare necesare precum și despre sursa de finanțare, iar programul trebuie să conțină termene limită pentru fiecare operațiune în parte.
Regulă de bază a extinderii este să satisfacă cererea estimată pentru o perioada de cinci ani, cu o marjă de siguranță de 10% în plus pentru o posibilă cerere intensă. Orice marjă mai mare de 10 % poate deveni riscantă, soldându-se cu depășirea volumului de producție în rapot cu cererea pieții .
Indiferent de natura extinderii, pentru calcularea necesităților financiare ale investiției este indicată angajarea sau consultarea unor specialiști în domeniu. O extindere majoră trebuie abordată ca fiind una dintre cele mai importante investiții financiare .Dacă este necesar la această etapă să procurați imobile, echipamente pentru birou, trebuie să studiați toate ofertele și să le selectați pe cele care oferă cea mai bună calitate la cel mai bun preț.
La această etapă aveți și o bună ocazie să anunțați clienții Dumneavoastră ( dar și potențialii clienți) despre extindere. Este indicat ca aceștia să afle mai multă informație despre noile capacități de producție sau noile produse ori servicii care vor fi lansate. Înainte de a iniția procesul de extindere, managerii trebuie să calculeze și să estimeze cât mai sigur evoluția cererii pe piața unde activează, astfel încât nivelul extinderii să fie profitabil și sustenabil.
Nu există o rețetă valabilă pentru extinderea unei afaceri, deoarece fiecare business are particularitățile sale.

Care sunt regulile unei extinderi de succes?

a) Procesul trebuie să se desfășoare în conformitate cu un plan bine pus la punct, însă mulți manageri aleg să efectueze extinderea fără a avea o strategie clar definită. În lipsa unor puncte de referință care să ghideze afacerea, probabilitatea ca modificările aduse în activitatea companiei să fie prea costisitoare sau cu impact negativ este foarte mare.
b) Pentru a defini mai bine procesul de extindere și pașii pe care trebuie să-i urmeze antreprenorul trebuie să-și pună o serie de întrebări, cum ar fi:
- Care este cererea reală pentru produsele sau serviciile oferite?

- Care va fi cererea peste 2-5 ani?

- Cât de amplă trebuie să fie extinderea pentru a putea acoperi creșterea cererii?

- Cum va afecta concurența afacerile companiei în următorii 2-5 ani? Care este necesarul de personal suplimentar?

- În ce măsură creșterea capacității de producție va reduce costurile de vânzare?

Acestea sunt întrebările la care va trebui să găsim un răspuns în planul de afaceri elaborat înainte de inițierea procesului de extindere.

Există mai multe modalități de a realiza extinderea:

1) Diversificarea produselor. Pot fi lansate noi tipuri produse, cu ajutorul cărora ați penetra piețe noi și veți atrage clienți noi. Un spectru mai larg de produse înseamnă un număr mai mare de clienți, implicit mai multe vânzări, profituri mai mari.

2) Sporirea volumului de produse prin crearea mai multor locuri de lucru și achiziționarea utilajelor cu capacități sporite de producere. Aici exista însă un aspect de care trebuie ținut cont: deschiderea unui loc de lucru ori procurarea de utilaje sunt cheltuieli suplimentare, astfel trebuie făcute studii de fezabilitate pentru a afla care sunt avantajele si dezavantajele asociate.

3) Extinderea și în domeniul online este un alt aspect ce nu trebuie neglijat. În prezent fiecare afacere trebuie sa aiba si un site pentru a-si putea promova mai bine produsele.

Dacă vorbim de antreprenorii care au afaceri mici - produc miere, miez de nucă, struguri de masă - extinderea în cazul lor poate avea un alt caracter. Ei pot crea Asociații de producători și-și pot comercializa produsele sub un brand comun. În acest caz antreprenorii nu mai sunt concurenți. Ei se vor ajuta reciproc. Dacă sunt producători de struguri de masă vor cultiva cu toți același soi de struguri, vor respecta aceleași tehnologii de îngrijire a plantelor și vor utiliza aceleași produse fitosanitare. Astfel ei își vor comercializa mai ușor marfa pe piața externă.

De altfel activând în grup ei vor putea atrage mai ușor investiții pentru construcția depozitelor frigorifice, unde-și pot păstra marfa chiar și 5, 7 antreprenori și-și pot comercializa strugurii iarna cînd li se oferă un preț mai bun.
În dependență de activitatea pe care o desfășoară fiecare antreprenor - extinderea are un caracter strict individual.