Ce este franciza?

Una din modalitățile cele mai sigure de a intra în lumea afacerilor este franciza. De exemplu în SUA peste 40% din vânzările din comerțul cu amânuntul de produse și servicii sunt realizate de francize. Mai mult decât atât, potrivit Departamentului de Comerț al SUA,  din 1974 încoace mai puțin de 5% din afacerile în franciză și-au întrerupt activitatea sau au eșuat, în timp ce estimările eșecurilor micilor afaceri variază de la 30% la 65% în funcție de sursă.


Prin franchising se înțeleg relațiile contractuale dintre vânzător (franchiser) și cumpărător (franchisee) privind acordarea drepturilor de operare a afacerii și obținerea asistenței din partea vânzătorului în schimbul unei plăți.


Dacă procuri o franciză, eşti franchisee/francizatul, iar cel care-ţi vinde franciza se numeşte franchiser/francizor. Partenerii la franchising dispun de conturi şi balanţe individuale în bancă, asigură independent darea de seama contabilă şi statistică în modul stabilit de legislaţia ţării lor de reşedinţă.



De ce să-ți cumperi o franciză?

1. Primești o afacere la cheie. Elimini toată munca grea: găsirea amplasamentului, negocierea chiriei, angajarea contractorilor de încredere.


2. Ai un sistem deja testat, care te va ajuta să nu repeți greșelile multor începători.


3. Șansele de succes sunt mai mari. Dacă urmezi sistemul fixat de francizor, ești pe un drum sigur pentru a conduce o afacere de succes.


4. Nu ai nevoie de investiții mari pentru promovare. Imaginea corporativă și marca sunt deja cunoscute. În plus, francizorul se ocupă de tot ce înseamnă marketing ori îți dă un model pe care să-l urmezi.


5. Poți obține mai ușor finanțare. Bancherii se uită la lanțurile francizelor de succes (risc mai mic, posibilități de finanțare in-house, leasing).


6. Nu ai nevoie de experiență. Francizorul te va învăța să îți conduci franciza exact în același fel în care sunt conduse și celelalte francize.


7. Primești suport continuu de la francizor și oricînd vei putea apela și la alți francisee.



Francizele în Republica Moldova

Puțini cunosc că unele dintre cele mai cunoscute întreprinderi de la noi funcționează în baza francizei. De exemplu: McDonalds, Romstal, Coca Cola, Fornetti, Mango, Celio, Mexx, Olsen, Sele și multe altele. Moldova este una din țările care a legiferat franchisingul printr-un act normativ distinct. Legea cu privire la franchising nr. 1335 din 01.10.1997 cuprinde în sine prevederi ce țin de activitățile antreprenoriatului, care permite reglementarea optimală a raporturilor dintre părțile angajate într-o afacere de franciză. Altfel spus francizorul străin care vine in Republica Moldova se bucură de protecție din partea statului.


Cea mai mare extindere o au francizele din domeniul comerțului, în special al confecțiilor, precum și companiile din domeniul serviciilor, cum ar fi fast-food-urile. Apariția marilor centre comerciale, mai ales în mun. Chișinău, a devenit de asemenea un stimulent în dezvoltarea franchisingului. Dacă în trecut întreprinderile moldovenești erau cele care cumpărau francize, în ultimii ani au apărut și primii franchiseri locali. Reușind să-și creeze un nume și să ocupe poziția de lider pe piața locală, astfel de companii ca Alina Electronic, Andy's Pizza au început să vândă francize altor afaceri.


Poți vedea lista companiilor care activează în Moldova în bază de franciză și înregistrate la Agenția de Stat pentru Proprietate Intelectuală:

1. ÎS „Aeroportul Internaţional Chişinău” - Depozit Vamal SRL,

2. Kompass International Neuenschwader SA - Kompass Moldova SA

3. Riscom Computers, S.R.L. - SRL „Invia Grup”

4. Continental Aktiengesellschaft - „Dio-Plus

5.Tirex Petrol SA - „Mabanaft - Moldova” SRL

6. Riscom Computers SRl - SC „Tehno-Sud-Service” SRL

7. Hertz System INC - Rentauto SRL

8. Tirex Petrol S.A - Redrex & Co SRL

9. Otkrytoe aktsionernoe obchtchestvo „Neftyanaya kompaniya Lukoil” - Lukoil - Moldova SRL

10. Mac-stro SRL - Filiala nr.1 ÎPII „Handi”

11. Neoron - Grup SRL - SC „Maxlinie-Comp” SRL

12. Tranga Andrei (Andy's Pizza) - S.R.L. „Azamet - Grup”

13. Rigs Services Limited - Rinascita SRL

14. Otkrytoe aktsionernoe obchtchestvo „Neftyanaya kompaniya Lukoil” - Lukoil - Moldova SRL

15. Carlo Pazolini Participations SARL - Protex Properties LLP

16. „Trade House Perkristok Closed Joint Stock Company - „Stati - Market”

17. Trabo-Plus SRL (Andy's Pizza)- „Azamet -Grup” SRL

18. Otkrytoe aktsionernoe obchtchestvo „Neftyanaya kompaniya Lukoil” - Lukoil - Moldova SRL

19. Orange Restaurants Brands Limited, CY - Rinascita SRL

20. Orange Restaurants Brands Limited, CY - Rinascita SRL

21. Trabo-Plus SRL - Alimer-Comerț SRL

22. Hertz System Inc US - Intertel SRL

23. Avens Grup SRL (Pizza Mania) - S.C. „Alimer-Comerţ” SRL

24. ÎCS „Fourchette-M SRL - Vesna Paslari

25. Trabo-Plus SRL (Andy's Pizza) - Ascorni SRL

26. Trabo-PLus SRL - SRL Azamaet - Grup

27. Trabo-PLus SRL - SRL Azamaet - Grup

28. Avens Grup SRL (Pizza Mania) - Comid-Prim SRL

29. Avens Grup SRL (Pizza Mania) - Damidari PSV SRL


Sursa: agora.md



Tarifele aplicate


Contractele de franchising se înregistrează la Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală. Plata pentru înregistrare se efectuează în modul stabilit de Guvern.


Acum doi ani pentru înregistrarea contractului de franchising la AGEPI se aplica o taxă de 200 de euro, însă părțile - francizorul, precum și francizatul - mai convin și asupra altor tarife. Prin urmare, obținerea unei francize implică plata unei taxe de intrare în sistem, precum și a unor redevențe anuale, de regulă sub forma unui procent din cifra de afaceri.


De exemplu, reţeaua de restaurante „Andy’s Pizza” a anuțat câțiva ani în urmă că eliberează francize. Taxa iniţială de franciză în momentul deschiderii primului restaurant „Andy’s Pizza” sau „La Plăcinte” este de 10 000 de euro, fară TVA. La deschiderea mai multor restaurante, taxa se diminuează, reducându-se până la 5 000 de euro.


În afară de taxa iniţială de franciză, contractul de franciză prevede achitarea unei taxe de 6% din cifra de afaceri fără TVA. Toţi membrii reţelei de franciză ai Andy’s Pizza vor achita taxa de publicitate ce va constitui 1 % din veniturile lunare (fără TVA).


Un alt lanț de restaurante, „Star - Kebab”, de asemenea, activează în sistem de franciză, însă nu este înregistrat la AGEPI. Potrivit informațiilor publicate pe site-ul restaurantului, taxa de intrare este de 1 000 de euro, iar redevențele lunare - 4%, iar investițiile - minim 360 de Euro pentru un metru pătrat.


Sursa: agora.md