Verifică realismul ideii tale

”Valoarea unei idei stă în cât e de utilizabilă.” Thomas Edison. Să ai o idee de afacere e bine, dar și mai bine e atunci când aceasta poate fi ușor pusă în practică și să-ți aducă profit pe termen lung. Ce înseamnă o „idee viabilă”? În primul rând, una care vine în întâmpinarea cerinţelor pieţei, fiind capabilă să facă faţă mediului concurenţial.

Porneşte de la propria persoană, de la statutul tău de consumator. Treci în revistă ce-ţi place şi ce nu sub aspectul calităţii produselor şi serviciilor existente. Vezi ce ţi-ai dori să ai, dar încă nu se comercializează. Discută cu membrii familiei, prietenii, cunoscuţii și notează-ți dorinţele şi sugestiile lor cu privire la anumite produse sau servicii - pe categorii de vârstă şi în funcţie de gen. Mergi prin magazine, pieţe, unităţi de prestări, analizează modul şi spaţiile de vânzare, reacţiile cumpărătorilor la anumite produse şi servicii sau la lipsa acestora.

De asemenea poți să te inspiri de pe site-urile de specialitate, revistele și ziarele economice, emisiuni televizate - toate abundă în istorii de succes și exemple de idei de afaceri reușite.

Cum afli dacă ideea ta e viabilă sau nu?

  1. Fă o analiză SWOT. Analizează cu grijă și înscrie punctele forte ale ideii tale, punctele slabe, oportunitățile și riscurile.
  2. Bazează-te pe fapte și nu pe presupuneri. Cercetează cu atenție cadrul legal, datele statistice și studiile de piață actualizate.
  3. Analizează minuțios dacă investițiile tale pot fi recuperate și în cât timp.
  4. Răspunde-ți ție însuți, ”cu mâna pe inimă”, dacă această afacere e potrivită pentru tine: îți place ceea ce faci?; ai cunoștințele și aptitudinile necesare?; te vei putea asocia cu oameni de nădejde?; vei putea evolua în acest domeniu? etc.
”Nu te băga într-o afacere pe care nu o înțelegi chiar dacă vezi în jurul tău oameni care câștigă o mulțime de bani din aceasta.”—Tony Hsieh, CEO Zappos

Ideea trebuie să fie compatibilă cu ceea ce eşti, cu ce poţi face şi cu ceea ce poţi pune în joc.