Să-ți placă ceea ce faci și să poți face ceea ce-ți place


Nimeni nu poate să-ți spună exact care e domeniul în care trebuie să-ți lansezi afacerea. Este numai și numai decizia ta, dar ce putem face, este să-ți dăm niște repere pentru a face o alegere cât mai reușită.


În primul rând întreabă-te ce ȘTII să faci cel mai bine. Într-o primă afacere e important să pornești de la cunoștințele pe care le ai. Acele cunoștințe - puține sau multe - pe care să te poți baza orice s-ar întâmpla. Ia o foaie și notează-ți toate aptitudinile. De exemplu: mă pricep la calcule, știu să fac softuri, desenz bine, știu programele de editare grafică, pot să conving oamenii, știu cum funcționează promovarea on-line, sunt priceput în agricultură, pot conduce bine automobilul etc. Notează absolut toate aptitudinile și abilitățile de care dispui indiferent de studiile pe care le-ai făcut.


Acum gândește-te la viitor și la ce îți PLACE să faci. Care sunt pasiunile tale şi în ce fel de muncă te vezi angrenat pe termen lung? Ca să-ți fie mai ușor, notează-ți pe o foaie care ar fi cinci lucruri pe care le-ai face chiar și noaptea dacă ai putea. Care sunt lucrurile pe care le faci fără a simți că trece timpul?


Încercuiește acele activități care se regăsesc în ambele liste. Atenție, cum faci legătura între cele două întrebări? Simplu. Analizează care sunt activitățile într-o continuă creștere, care din acestea sunt BINE plătite. Este domeniul ales de tine un domeniu de viitor care ar putea să-ţi aducă destui bani?


Înainte de a porni implementarea, de trei ori analizează-ți potențialul:


  • Cine sunt concurenții tăi? Câți clienți au? Care sunt prețurile? De cât timp au firma?

  • Cum evoluează domeniul tău în străinătate. S-ar putea să fie unul foarte dezvoltat peste hotare, pe când să nu meargă în Moldova din cauza lipsei de tehnologii, practici, experiență.

  • Cât e de saturată piața unde vrei să te lansezi? De exemplu, dacă în localitatea ta sunt deschise câteva pizzerii, mai gândește-te înainte să deschizi și tu una.

Ca să vezi ce este profitabil în termeni de domenii de activitate în rândul întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM), consultă datele oferite de Biroul Naţional de Statistică.


Ponderea veniturilor din vînzări a IMM în profilul principalelor genuri de activitate ale unităţilor acestui sector în anul 2015 se prezintă astfel:


  • Comerț cu ridicata și cu amănuntul - 45,2%

  • Industria prelucrătoare - 11,5%

  • Agricultura, sivicultura și pescuit - 9,0%

  • Transport și depozitare - 7,9%

  • Construcții - 7,9%

  • Activități profesionale - 3,5%

  • Informații și comunicații - 2,9%

  • Tranzacții imobiliare - 2,4%

  • Activități de cazare și alimentație publică - 2,0%

  • Alte activități - 7,7%


Lorand Soares Szasz, unul dintre cei mai apreciați experți în creșterea accelerată a firmelor, îți prezintă următoarea schemă:


Cercuri-Lorand1.png


1. Dacă eşti bun pe un domeniu şi vrei să continui pe acel domeniu, dar nu este unul de viitor din punct de vedere al încasărilor, atunci respectiva idee este doar una emoţională care nu îţi va aduce pe termen lung avantaje financiare;


2. Dacă nu ai cunoştinţe practice într-un domeniu, dar eşti pasionat de asta, domeniul respectiv fiind într-o continuă creştere, atunci este o afacere cu potenţial, dar mai dificil de implementat din cauza lipsei de experienţă. Totuși, dacă ești ambițios și înveți rapid lucrurile noi, s-ar putea să se compenseze.


3. Dacă ai cunoştinţe importante într-un anumit domeniu, dar nu eşti foarte pasionat de el, acesta având perspective mari de dezvoltare, ar trebui să analizezi profund situația. De cele mai multe ori start-up-urile eşuează din cauza că antreprenorul şi-a pierdut interesul, motivaţia şi pasiunea în afacerea respectivă. Dacă alegi această cale, ai grijă ca pe viitor să nu-ţi pierzi şi tu interesul.


Este foarte important să găsești ECHILIBRUL dintre cele trei componente:


  • Ceea ce ştii să faci;

  • Ceea ce ți-ar plăcea să faci;

  • Ceea ce va aduce bani.


Doar tu poți răspunde la aceste întrebări, dar nu economisi timp și efort pentru o analiză minuțioasă.