CE ESTE UN PLAN DE AFACERI?

Un plan de afaceri formulează clar obiectivele viitoarei afaceri pe care o veţi lansa. În el este stipulat exact modul în care va funcţiona aceasta şi cum afacerea poate deveni profitabilă.


DE CE ESTE INDICAT SĂ AI UN PLAN DE AFACERI?

Un plan de afaceri bun te va ţine concentrat pe obiectivele tale și vei avea planificate viitoarele activități. Vei elabora un buget şi vei anticipa fluxul de bani.

El este unul dintre cele mai importante documente de care vei avea nevoie atunci când vei dori să-i convingi pe finanţatori să investească în dezvoltarea afacerii tale.


Business-planul este ca o foaie de parcurs pentru antreprenor, aceasta îi va oferi mai multă siguranță în activitatea care o va desfășura și va fi și o sursă de informare pentru cei implicaţi în realizarea afacerii.

Planul tău trebuie să ofere tot de ce are nevoie să ştie o persoană din afară despre afacere pentru a înţelege cum va funcţiona proiectul tău, de aceea înainte de a-l scrie ar fi bine să cercetezi și să reflectezi atent asupra mai multor detalii despre care veți relata aici.


Un business-plan bine gândit te va ajuta să identifici și domeniile de care ai uitat ori cele care necesită mai multă reflecţie şi planificare.

Atunci când se încearcă atragerea unor resurse financiare de asemenea trebuie prezentat planul de afaceri. În acest caz potenţialii finanţatori vor avea mai puține suspiciuni, vor găsi răspunsuri la întrebările apărute şi se vor convinge că ideea ta merită susţinere.

Business-planul este instrumentul cu ajutorul căruia vei construi afacerea, de aceea el trebuie să fie gândit și elaborat pentru circumstanţe reale ale afacerii tale.

Poți consulta mai multe planuri de afaceri, dar fiecare antreprenor trebuie sa-l elaboreze pe al său și să-l adapteze specificului activității, zonei, resurselor ș.a.m.d.


Un business-plan bun trebuie să dea răspunsuri la următoarele întrebări:

Ce fel de afacere poate fi iniţiată / dezvoltată?

Cine vor fi clienţii tăi şi care ar putea fi interesul lor de a-ţi cumpăra produsele?

-Cum vor afla clienţii despre produsele sau producţia ta?

-Cine mai produce ceva similar? Cine sunt concurenții tăi?

-Echipa ta este pregătită să elaboreze și să producă produsul propus?

-Ai resursele necesare pentru a implementa planul tău, ai careva idei de unde ar putea fi obţinute aceste resurse?


Sumarul executiv:


Buisiness-planul tău neapărat va trebui să conțină și un sumar. Trebuie să admiți, că nu oricine ar putea fi interesat din start de proiect, iar mulți nu vor avea suficient timp sau dorință de a citi business-planul din scoarță în scoarță pentru a afla cum vei pune în aplicare ideea de afaceri , cum vei ține evidența cheltuielilor, veniturilor și cine este principalul tău concurent, (care spre exemplu la fel comercializează carne de iepure).


Sumarul este o descriere scurtă a întregului business-plan (este de dorit ca acesta să aibă până la 2 pagini). Conținutul acestuia trebuie să fie clar, concis și să urmeze aceeaşi structură ca şi documentul integral. El trebuie să intrige pentru ca cititorul să dorească să citească mai mult. La fel sumarul executiv va ajuta potențialul cititor să afle unde anume în plan poate găsi informaţia mai completă la un anumit subiect.


În general, se recomandă ca sumarul să fie scris după ce toate compartimentele principale ale business-planului sunt completate pentru ca el să reprezinte un rezumat cât mai exact al conţinuturilor acestora.


Sumarul trebuie să includă:


a) O descriere scurtă a planului cu evidenţierea activităţilor principale de business,


b)O schiţă a analizei pieţei şi a concurenților,


c)Un pronostic al vânzărilor vizavi de cheltuielile operaţionale totale


                     DESCRIEREA AFACERII

Obiectivul acestui capitol este de a te ajuta să prezinţi un capitol descriptiv general care ar identifica şi descrie activitățile care vor genera venituri în cadrul întreprinderii, schiţând totodată şi obiectivele financiare.

„Descrierea Afacerii” dă multă importanţă planului de afaceri, deoarece anume în acest compartiment vei putea explica în ce mod obiectivele financiare şi non-financiare ale întreprinderii tale se susţin reciproc.

Acest compartiment prezintă informaţie în baza căreia experții pot constata dacă afacerea ta este una vabilă: aici sunt indicate date despre capacitatea întreprinderii de a realiza extinderea, precum şi despre spectrul de activităţi antreprenoriale planificate.

Capitolul „ Descrierea afacerii” trebuie să se refere și la activitățile ce aduc profit, care urmeaza a fi realizate, subliniind rolul vital al fiecăreia în generarea veniturilor pentru a susţine obiectivele de stabilitate financiară si profitabilitate a afacerii.

Astfel, de exemplu, în calitate de activități generatoare de venituri putem enumera producerea laptelui de vacă sau găinile, care vor produce ouă.

Este de o importanţă majoră să-ți răspunzi la întrebarea - cât de mult vrei să produci / faci?

În afară de scop, este necesar ca antreprenorul să stabilească o cotă maximă pe care vrea s-o atingă într-o perioada concretă de timp. Trebuie determinate şi dimensiunile fiecărei activitați, care urmează a fi realizată astfel, încât investiția să genereze venituri într-un mod eficient si stabil. Această descriere presupune, că tu trebuie indici utilajul si echipamentul implicat în producere, spaţiul fizic disponibil, investiţia necesară și structura acestea etc, precum şi - cel mai important – volumul producţiei preconizate pentru a fi comercializat.


De ce vrem să investim? Care e motivația noastră?



Pentru fiecare activitate noi trebuie să evaluăm atât posibilitățile de realizare, cât şi cel de obținere a profitului.

Spre exemplu Gospodăria Țărănească ” X” a ajuns la cocluzia, că ar fi bine să găsească un spațiu pentru o fermă de găini, care vor produce ouă. Încercând să identifice un spațiu antreprenorul a ținut cont de rasa găinilor , furnizorul de la care vor fi procurate păsările și cantitatea de ouă care urmează a fi produsă. Ei au cercetat de asemenea piața. În urma propriilor investigații au înțeles că sunt deja câteva companii care comercializează ouă proaspete, dar au indentificat și o oportunitate - clienții puteau procura ouă de la acestea doar o singură zi pe parcursul săptămînii, lucru care-i nu mulțumea  mai mulți clienți. Cumpărătorii aflând, că GȚ ”X” dorește să producă și să comercializeze ouă au manifestat un interes vădit față de această inițiativă, deoarece de acum încolo puteau să procure ouă proaspete în fiecare zi și în acest caz și prețurile la acest produs urmau să fie mai mici.


În rezultatul acestei cercetări reprezentanții GȚ „X„ au decis să procure 1000 de păsări care urmau să producă 700 ouă pe zi.

Acest exemplu demonstrează, că posibilităţile existente pe piaţă trebuie să determine nivelul producţiei din întreprindere, însă întemeietorii GȚ „X” dorind să obțină profit din această activitate au luat în calcul condiţiile impuse de piaţă.

Fiecare activitate generatoare de venit se măsoară în dependenţă de cerințele pieţii, spaţiu, resursele disponibile şi contribuţia care o poate aduce întreprinderea.

Dacă noi dorim să transformăm producţia în venit, atunci trebuie să contăm pe clienţii, care vor dori să plătească pentru produsul nostru, iar dacă noi vom supraestima cererea, vom ajunge să avem stocuri, care ar putea să genereze anumite probleme, deoarece deja vom avea nevoie de condiţii de depozitare adecvate.

Dacă însă vei fi excesiv de precaut și vei reduce volumul de producție s-ar putea să pierzi din oportunitate și să favorizezi dezvoltarea afacerii concurenților tăi.


Aceasta este partea cea mai importantă şi cea mai dificilă a planului tău de afaceri. Scopul acestui compartiment este de a explica în ce constă afacerea, cum va fi ea dirijată şi ce te face să crezi, că afacerea ta va fi una de succes.

S-ar putea să existe câte o mică afacere axată pe mai multe activităţi. În acest caz, decizia-cheie este de alege care va fi activitatea (sau activităţile) principale.

Dacă vei comite o greşeală reală în acest punct, şansele de reuşită se vor reduce considerabil de aceea este indicat să reflectezi asupra tuturor detaliilor și să-ți adresezi și niște întrebări:


1)Ce model de afacere alegi: vei fi tu proprietarul, ai parteneri sau fondezi o cooperativă? (ai putea sa apelezi la sfaturile unui jurist);

2)Vrei să lansezi o afacere nouă sau este vorba de o extindere, de o achiziţie a unui business activ?

3)Ce piaţă îţi propui să deserveşti; care este volumul ei şi care ar fi segmentul de piaţă pe care ai dori să-l acoperi?

4)Va putea compania ta să deservească piaţa mai bine decât concurenţii? De ce va fi profitabil businessul tău?

5)Din ce motiv alegi anume acest loc pentru desfășurarea activității?

6)Cînd vei lansa afacerea? În ce zi şi la ce oră va fi ea lansată? Anotimpul este potrivit pentru a o lansa?

7) Ai suficienți angajați pentru a porni afacerea?

8)Un împrumut sau altă investiţie poate face afacerea ta mai profitabilă?


IMPORTANŢA STUDIULUI DE PIAŢĂ


Mai multe afaceri se ruinează deoarece la început de drum antreprenorul n-a realizat un studiu de piață. Iată niște exemple care vor aduce mai multă lumină la acest capitol.

Exemplul1. Un antreprenor își propune să producă lapte de capră. Caprinele sunt cumpărate și laptele este produs, dar nimeni nu-l procură, deoarece oamenii din regiunea dată pur și simplu nu-l consumă (nu le place gustul lui). El a produs ceea ce a dorit, dar nu ceea ce a solicitat cumpărătorul. În acest caz afacerea suferă eșec.

Exemplul 2. Un antreprenor își propune să producă mozzarela în calitate de produs de nișă de care ar putea fi interesate restaurantele locale. Reprezentanții restaurantelor fac degustarea primelor partide, sunt impresionați de calitate și dau asigurări că vor procura brînză. Dar când aceasta este produsă în cantități mari antreprenorul încearcă să comercializeze mozarella, însă restaurantele procură o cantitate foarte mică. Deși brânza este de calitate superioară, managerii de la restaurante au preferat să cumpere mozarella de o calitate mai joasă care e mult mai ieftină. Clienții restaurantelor sunt foarte pretențioși atunci când e vorba de preț și deaceea reprezentanții restaurantelor au preferat să procure mozzarela mai ieftină de la alți producători. Astfel afacerea antreprenorului a suferit din start eșec.

Exemplul 3. Într-o localitate care e vizitată de mulți turiști niște tineri hotărăsc să construiască un hotel din materiale scumpe și durabile. La fel, intenția lor este ca sediul să arate ca o bijuterie. Oaspeții au aici toate condițiile care trebuie să le ofere un hotel, dar turiștii preferă să locuiască în case din lut din apropiere, care sunt acoperite cu stuf și care au sobă și lejancă, totodată ei preferă și paturile din fân care sunt instalate în ogrăzi, deoarece în țările de unde vin nu prea văd așa ceva. Astfel oaspeții renunță din start la hotelul care oferă comodități și aleg să fie cazați în altă parte. Afacerea tinerilor suferă fiasco.


În toate cele 3 cazuri relatate mai sus n-a fost realizat corect studiul de piață.


O cercetare bună a pieţei trebuie să-ţi ofere următoarea informaţie:


1)Cine îţi va cumpăra produsul?

2)Cine îţi va furniza bunurile de care tu ai nevoie pentru a munci?

3)Cât de mare este piaţa?

4)Care este potenţialul de creştere al pieţei?

5))Poate fi oare piaţa segmentată pe diferite tipuri de clienţi?

5)Care sunt factorii ce influenţează deciziile diferitor clienţi, de ex., preţ, calitate, siguranţă, volum?

6)Care este piaţa-ţintă? Cea locală, regională, naţională ori cea internaţională?

7)Cine sunt concurenţii?


CUM SE EFECTUEAZĂ UN STUDIU DE PIAŢĂ


Studiul de piaţă trebuie:

 

1)Să prezinte o idee clară despre numărul de consumatori care ar fi interesaţi să procure bunurile şi serviciile oferite de tine, să-ți indice periodicitatea achizițiilor efectuate de clienți și preţul care ar fi disponibili să-l plătească aceștia;

2) Să clarifice caracteristicile şi specificul serviciului sau produsului care te va ajuta să ia-i o decizie despre viitorului ambalaj şi să determini caracteristicile produsului pe care consumatorii doresc să-l procure;

 3)Să te informeze care categorie (-i) de clienți ar fi interesaţi de produsele tale şi să determini volumul producţiei;

4)Să furnizeze informaţii cu privire la preţul potrivit pentru produsul sau serviciul oferit de tine ca să poţi fi competitiv pe piaţă;

5)Să te ajute să iei o decizie cu privire la volumul de producție de la care să începi afacerea şi să-ți ofere siguranța ca afacerea ta poate crește ca iar mai apoi să te poți extinde;

6) Să-ţi sugereze care ar fi rețele de distribuire a produselor sau serviciilor.

Studiul de piaţă ne dă posibilitatea să identificăm solicitările clienţilor, deoarece nu este de ajuns să ai produse de calitate şi într-un volum suficient, va mai trebui să adaptezi producţia la rigorile pieţii. Ceea ce dorim noi să producem sau ceea ce se obţine uşor nu este totdeauna ceea ce este solicitat pe piaţă.


ANALIZA CONCURENȚILOR

Obiectivul acestui capitol este de a te ajuta să-ţi analizezi concurenţii. Analiza concurenţei îţi va spune:

1)Care companii produc produse care seamănă cu ale tale;

2)Cât de mari sunt ele;

3)Ce procent din piaţă ocupă ele aproximativ;

4)Care este preţul lor de vânzare pentru consumatori;

5)Care este calitatea produselor;

6)Ce strategii comerciale utilizează;

7)Tu ai un careva avantaj în comparaţie cu ei.


CINE SUNT CONCURENŢII TĂI?

Identificându-ţi concurenţii, este foarte important să înţelegi că aceştia pot fi direcţi sau indirecţi. E uşor să înţelegi cine sunt concurenţii indirecţi: ei vând ori oferă produse şi servicii foarte asemănătoare cu ale tale. Spre exemplu eu produc pâine, iar concurenții mei demult comercializează franzele, eu produc brânzele glazurate cu ciocolată, iar concurentul meu comercializează brânzică dulce neglazurată. Viitorii antreprenori trebuie să evalueze riscurile deoarece în anumite circumstanțe pot genera situaţii capabile să producă ruinarea afacerii.


Unul dintre cei mai importanţi factori ce urmează a fi analizaţi sunt vânzările potenţialului concurent. Nu este suficient de a analiza volumul total al vânzărilor, mai trebuie să cercetezi şi profilul clientului căruia ei îşi vând produsele/serviciile. Chiar dacă companiile concurente sunt foarte productive, s-ar putea ca ei să fie mai puțin atenți pe anumite segmente ale pieţei şi atunci afacerea ta ar putea cuceri acea piaţă direcţionând un anumit serviciu sau produs către un tip specific de consumator.


Piaţa oricărui serviciu sau produs este alcătuită din mai multe segmente. Aceasta înseamnă că în cadrul oricărei pieţe există diferite grupuri de consumatori, cu niveluri diferite de venituri şi apartenenţă la diferite grupuri sociale. Anumite segmente ale pieţei solicită servicii sau produse specifice. De exemplu, consumatorii cu venituri mai mari de regulă cumpără produse mai scumpe, în speranţa de a obţine o marfă de o calitate mai bună sau un serviciu de standard mai înalt.

Volumul producţiei afacerii în general nu va fi prea mare, de aceea în mod normal ar trebui să-ţi orientezi vânzările spre sectoarele cu o putere bună de cumpărare: clienţii, care doresc să plătească un preţ mai înalt, dar cer totodată și o calitate mai bună. Pentru a fi capabil de a lucra cu acest segment tu ai nevoie să te orientezi anume către ei, să ai o ofertă personalizată pentru aceștia.


CUM CONCUREAZĂ RIVALII TĂI?

De altfel este necesar de a determina în ce mod concurează rivalii tăi şi să descoperi sau să fortifici astfel un avantaj competitiv față de ei. Pentru a şti în ce mod concurează ei este necesar de a găsi răspunsuri la următoarele întrebări:


1)Cât de diversificate sunt produsele lor?

2)Cum îşi prezintă ei produsele? Pe ce calităţi pun accentul?

3)Ce tipuri de servicii oferă şi care este calitatea lor?

4)Ce imagine au produsele lor?

A înţelege concurenţa este crucial pentru creşterea afacerii. Dacă îți cunosti concurenţii şi ştii ce fac ei, vei putea capta careva părţi din piaţă care ei n-o pot satisface.


S-ar putea ca după cercetarea competiţiei să fii nevoit să-ţi revezi ideea iniţială. Afacerile de succes au găsit modalităţi de a se desprinde de concurenţii lor. Asta înseamnă că şi tu va trebui să te adaptezi şi să găseşti un mod de a face ceva mai mult sau mai bine decât concurenţii tăi. Anume din acest motiv este indicat de a face o analiză a concurenţei.



ANALIZA CONCURENȚEI

Analiza respectivă răspunde la următoarele întrebări:


-Cine oferă aceleaşi bunuri şi servicii?

-Care sunt caracteristicile produselor lor?

-Care este preţul lor de vânzare?

-Unde este amplasată geografic piaţa lor?

-Care este volumul de livrări pe care-l asigură?


Este important să vizitezi centrele de aprovizionare şi supermarketurile pentru a vedea ce produse sunt oferite, cum sunt prezentate, ce caracteristici au ele, cine le produce, ce preţuri de desfacere sunt afişate. La fel, e bine să observi dacă acestea sunt comercializate pe întreg parcursul anului sau sunt produse de sezon. Dacă vei reuşi să câştigi încrederea vânzătorilor, s-ar putea să poţi afla cât de des vin concurenții tăi pe piaţă, la ce se suma ajung vânzările acestora şi în ce măsură sunt afectaţi concurenții de diferite condiţii de pe piaţă.


O singură vizită nu este suficientă, deoarece ea poate oferi o impresie distorsionată despre piaţă. Este important ca aceste interviuri şi sondaje să fie efectuate personal şi în mod direct la afacerile vizate.


Detaliile aflate trebuie să le valorifici pentru elaborarea propriilor produse. Chiar dacă dorești să produci pentru piaţa din apropiere , în multe cazuri s-ar putea ca ea să nu asigure o cerere suficientă pentru producţia noastră. În acest caz, trebuie să testezi fezabilitatea furnizării spre o piaţă cu o cerere mai mare, dar totodată situată la o distanță mai mare de întreprinderea ta.


Planul de vânzări și marketing

Dacă ai ajuns la acest capitol înseamnă, că planul tău de afaceri este deja la o etapă destul de avansată, adică ai pus la punct următoarele aspecte:

- Ai luat deja o decizie cu privire la activitatea antreprenorială şi produs;

-Ai efectuat deja analiza pieţei şi eşti sigur referitor la cererea existentă pentru acest produs;

-Ți-ai studiat bine concurenții şi ai identificat, care este avantajul tău şi al produsului tău.

-Acum este tocmai momentul să formulezi o strategie despre prezentarea produsul tău pe piaţa aleasă, preţul la care îl vei comercializa şi rețele de distribuție pe care ai de gând să le utilizezi pentru a vinde.

-Toate aceste aspecte, dar și altele pot fi detaliate în "Planul tău de vânzări şi marketing".

Este destul de clar ce se subînţelege prin vânzări, dar hai să începem prin a ne asigura, că înţelegem ce este ”marketing”.


Ce înseamnă marketing?

La modul general marketingul presupune utilizarea unui șir de strategii pentru a atrage noi clienți, astfel ca tu să ai siguranța ca vei putea vinde produsul tău și că afacerea va genera venit. Marketingul funcționează în baza a 4 domenii: Preț, Produs, Plasament și Promovare. Deci, putem vorbi despre cei 4P pe care se bazează marketingul.

Prețul. este o decizie de marketing care are un impact imens asupra vânzărilor.

Produsul. Un client va procura ceea ce îi oferi dacă îi place produsul tău. Adaptarea produselor (serviciilor pentru a le să pori atractivitatea este parte a marketingului.

Plasamentul. Trebuie create condiții optime pentru ca potențialul client să-ți cunoască produsul.

Promovarea. Clienții-țintă sau targhet-ul trebuie să fie informați despre produsele tale (prețul lor, calitatea, locul unde se vând acestea) prin tehnici eficiente de promovare, care de asemenea sunt parte a marketingului.


CREAZĂ-ȚI PLANUL DE VÂNZĂRI ŞI MARKETING


Un plan bun de marketing nu trebuie neapărat să fie complex sau extensiv, deşi el trebuie să conţină suficientă informaţie pentru a ajuta la formularea, direcţionarea şi coordonarea principalelor activităţi de marketing. El trebuie, de asemenea să cuprindă o viziune strategică clară.

În cadrul planului, vei schiţa „mixul de marketing” și vei explica de ce aceste strategii vor satisface clientul tău ţintă. Aici trebuie să relatezi despre orice risc calculat sau presupuneri care le-ai făcut pe parcurs.

Planul de Vânzări şi Marketing (din Business-plan) este un document în dezvoltare permanentă, care trebuie să-l revezi periodic şi să-l actualizezi în baza experienţei acumulate. În viitor contactând clienţii pentru a obţine de la ei informaţia vei avea idei care te-ar ajuta să-ți sporești volumul vânzărilor. Trebuie să-ți convingi clienţii de faptul că ţie într-adevăr îţi pasă de ei şi de opiniile lor, ceea ce deja este în sine o strategie bună de marketing!


Odată ce prețurile au fost stabilite trebuie să fim conștienți de faptul că prețul va provoca un anumit comportament din partea cumpărătorului sau clientului. Dacă prețurile sunt mari cumpăratorul așteaptă produsele să fie de calitate înaltă, dacă prețurile sunt mici poate apărea suspiciunea, că produsele sunt de calitate mai proastă.


DISTRIBUȚIA

Rețele de distribuție:


-vânzare directă,


-intermediari,


-distribuitori.



De fapt, vânzarea directă este cea mai indicată. Cu cât mai lung este lanțul intermediarilor cu atât mai mult va trebui să împarți din profitul tău.


Modul în care dorim sa facem produsele noastre cunoscute clienților sunt la fel de important. Câteva opțiuni sunt: promovarea,publicitatea,relațiile publice și comunicarea.


Utilizând aceste trei aspecte vei putea stabili o strategie care te va ajuta să realizezi vânzările planificate. Aici trebuie luat în calcul și aspectul concurenţial pentru a determina care ar fi poziționarea produsului tău.

ELABORAREA BUGETELOR DE VÂNZARE ŞI MARKETING PENTRU PLANUL TĂU DE AFACERI


Cererea trebuie estimată, iar vânzările planificate. Din acest motiv trebuie să avem o prognoza a vânzărilor.

PLANUL OPERAȚIONAL


Obiectivul acestui capitol este de a te ajuta să scrii un plan operaţional şi să înţelegi importanţa şi beneficiile în urma elaborării lui.

Deja cunoști, care va fi afacerea ta, ești sigur că există cerere pe piață pentru produsul tău, ai studiat afacerile concurenților tăi și ai descoperit nișa unde preconizezi să activezi fiind sigur care sunt avantajele tale. Totodată ai elaborat strategii pentru ca produsele tale să fie cunoscute de cumpărători. Ceea ce n-ai explicat până acum este faptul cum ai de gând să produci și să realizezi produsul.

În sumar, Planul tău Operaţional va stabili o foaie de parcurs pentru modul în care îţi vei administra componenta de producere, prestare de servicii, minimizând riscurile şi asigurând profitabilitatea businessului tău.



ELABORAREA PLANULUI OPERAŢIONAL

Planul operaţional trebuie să cuprindă următoarele compartimente cheie:

1)Privire de ansamblu; (Introducerea)

2)Procesul de producere;

3)Lanţul de aprovizionare;

4)Cheltuielile de producere;

5)Experienţa de producere;

6)Managementul riscului;

Scriind planul operaţional ai grijă să nu-l faci tehnic. Informația prezentată trebuie să vină cu o înţelegere generală a afacerii tale.

 Introducere:

Procesul de producere:

Explică procesele prin care tu vei produce bunurile odată cu descrierea fabricii – echipamentul disponibil, materialele necesare şi necesarul de muncă, tehnicile şi procesul de producere care va îmbina aceste resurse, de exemplu, linia de asamblare, potenţialul total al capacităţilor de producţie, capacitatea proceselor de producţie de a face faţă creşterii sau diminuării cererii.

Metodele tale de verificare a calităţii produsului.

Deservirea şi asistenţa tehnică. Trebuie să descrii nivelul de susţinere sau de asistenţă tehnică pe care compania îl va oferi clienţilor după ce aceştia au procurat produsul sau au beneficiat de serviciu. Aceasta are o importanţă deosebită dacă faci un produs nou sau unul care este complex din punct de vedere tehnic.

Cum se va încheia procesul de producere?

Ce materie primă trebuie utilizată și de unde ea va fi procurată?

Care procese tehnologice vor fi aplicate în producere?

Nivelul de calificare şi pregătirea forţei de muncă.

Cum se va efectua procesul de distribuţie?


MANAGMENTUL

Succesul sau eșecul unei afaceri depinde de modul cum este administrată aceasta. Un grup de persoane, care urmăresc același scop ar putea fi nevoit să-și subordoneze dorințele proprii atingerii scopurilor de grup. Managementul asigură conducerea unui astfel de grup.

Acest compartiment trebuie să includă o descriere a poziţiilor manageriale cheie, dar și calităților necesare pentru a le ocupa. De asemenea trebuie prezentate abilităţile relevante, care trebuie să le posede o persoană (-e) care este angajat (sunt angajate) în astfel de funcţie.

Pentru fiecare candidat la o poziţie ce presupune anumite responsabilităţi este necesar să descrii detaliat experienţa profesională, specializarea într-un sector anumit, precum şi să indici o listă a performanțelor personale pe parcursul carierei profesionale.

Aceste relatări vor spori încrederea eventualilor investitori.

Mai trebuie să determini:

1.Categoriile de muncă și funcţiile, care le va îndeplini fiecare categorie;

2.Contractele de muncă cu lucrătorii;

3.Modalităţile de angajare;

4.Numărul de lucrători pe posturi;

5.Orele de muncă care vor asigura funcţionarea corectă a afacerii.

PROGNOZA VÂNZĂRILOR

Este tentant să folosești metode de prognozare sofisticate, dar acestea îți pot juca festa. Dacă economia este în recesiune, datele istorice, care sunt folosite pentru prognozarea vânzărilor vor genera nişte rezultate absurde şi dăunătoare.

Tehnicile de prognozare tind să presupună că istoria se repetă, în realitate însă nu se întâmplă totul chiar aşa.


Trebuie examinate mai întâi tendinţele economiei şi comportamentul altor factori externi, care influenţează vânzările. Totodată este necesar de a verifica prognozele pentru fiecare articol în parte. Cu toate acestea, pentru o perioadă scurtă de timp poţi să faci calculele în baza datelor istorice. Bunăoară, dacă examinezi dinamica sezonieră a vânzărilor (în anumite perioade ale anului pot fi observate creşteri spectaculoase volumelor de vânzări, un boom al vânzărilor) poţi constata ce anume s-ar putea vinde bine într-un an.


Amortizarea

Amortizarea este reducerea costului istoric al clădirilor şi echipamentelor. Contribuţia acestor valori la generarea venitului trebuie să fie recunoscută periodic prin deprecierea valorii istorice. Pentru a calcula amortizarea (deprecierea) este necesar să estimăm timpul de viaţă utilă al obiectului.

Amortizarea este reducerea valorii mijloacelor fixe pe parcursul vieţii lor utile. Prin „viaţă utilă”, noi subînţelegem perioada pe parcursul căreia mijlocul fix respectiv contribuie la generarea veniturilor de către companie.


Pentru a calcula amortizarea trebuie să ţii cont de caracteristicile tehnice ale mijloacelor fixe, de deteriorările care intervin în rezultatul utilizării acestora, uzura lor morală cauzată de progresul tehnologic, de acţiunea factorilor naturali şi de schimbările ce pot interveni vizavi de produsele şi serviciile la producerea cărora contribuie acestea.

Mai mult, există diferite metode de calculare a amortizării. Mai există, de asemenea, reguli fiscale.

Aceste proporţii exprimate în procente reflectă performanţa economică a companiei. Ele raportează utilităţile generate la resursele utilizate pe parcursul funcţionării companiei. Pentru a calcula corect aceşti indicatori va trebui să estimezi venitul de până la profit şi după taxare/impozitare, deoarece vrei să măsori performanţa economică a companiei fără a include cheltuielile financiare pentru utilizarea împrumuturilor. Pentru efectuarea calculelor vei folosi datele ce apar în "Raportul Rezultatelor" şi "Soldul prognozat al companiei", deoarece este necesar de a include în analiza respectivă toate resursele folosite de către companie. Aceasta include contribuţiile care nu reprezintă cheltuieli de numerar,cum este în cazul terenurilor şi investiţiilor din partea investitorilor.


Randamentul Investiţiilor (Return of Investment) arată profiturile (exprimate în procente) sau altfel zis acesta este câștigul investitorului pentru fiecare unitate monetară investită în companie. Pentru a calcula acest indicator trebuie să ţinem cont de investiţia personală iniţială făcută de manager, toate resursele pentru care managerul trebuie să plătească o rată a dobânzii, de exemplu, pentru un împrumut bancar. Apropo, cu cât este mai mare venitul în comparaţie cu investiţia, cu atât mai atractiv este proiectul. Cheltuielile financiare nu sunt incluse la calcularea profiturilor, deoarece noi catalogăm compania ca fiind auto-finanţată.


Randamentul mijloacelor nete este răsplata, care o are managerul pentru unitate monetară pe care compania o posedă sub formă de bunuri și este un indicator al eficienţei companiei, deoarece el arată profitul care este generat de către toate bunurile companiei. Pentru a calcula acest indicator, împarte venitul total la valoarea totală a bunurilor companiei, inclusiv a profitului bancar şi a taxelor. În acest calcul noi evaluăm din nou compania de parcă ea ar lucra în exclusivitate doar cu resursele proprii.


Coeficientul efectului de levier .(Leverage ratio)Efectul de levier ilustrează nivelul de îndatorare pe care îl are o companie faţă de o bancă sau instituţiile financiare. Acest indicator este important pentru a observa participarea managerului în companie. Dacă efectul de levier este prea înalt, acesta este un indicator că în cadrul companiei sunt careva probleme și ar putea crea dificultăți, când se vor face încercări de a atrage fonduri noi pentru a face faţă problemelor financiare.


Investiţiile necesare


Trebuie să mai efectuezi o analiză a infrastructurii şi a fondurilor necesare pentru realizarea Planului tău de afaceri şi s-o cuantifici cu un grad înalt de precizie. Această analiză va servi de asemenea drept ghid pentru calcularea fondurilor necesare pentru întreprinderea ta. Spre exemplu e vorba de o agropensiune turistică.

 Conceptul

Construcția hotelului și echiparea acestuia

 100.000 e

Investiții în hotel

 10.000 e.

Investiții în vite

 12.000 e.

Investiții în seră

 2.000 e.

Investiții în porci

 4.500 e.

Investiții în iepuri

 3.700 e.

Investiții în prisacă

 1.200 e.

Investiții în livadă

 5.100 e

Investiții în grădina de zarzavaturi

 2.000 e.

Investiții în cai

 8.000 e.

Capital rulant

 10.200 e.

Salarii , servicii și alte cheltuieli operaționale

 7.000 e.

Investiții în asistența tehnică

 2.000 e.

Total

 166.700 e.

 Inventarul

Un inventar ţine lista proprietăţii personale, a imobilelor, animalelor și păsărilor care le are în proprietate compania pe parcursul unei perioade economice determinate.

Pentru multe firme, inventarul reprezintă una dintre cele mai mari valori curente. Problemele la capitolul inventar pot provoca falimentul afacerii.

O administraţie capabilă să realizeze un inventar corect poate aduce o contribuţie mare pentru întreprindere.

Notă : Un element al bunurilor sunt și animalele atât cele de marfă cât şi cele în calitate de animale pentru muncă.