Strategii de marketing

Mixul de marketing reprezintă o serie de acțiuni menite să sporească vânzările firmei sau companiei Dumnevoastra, care vă pot ajuta să ocupați o poziție mai bună pe piață și să promovați imaginea firmei sau companiei.


Dar mai întâi să definim ce înseamnă marketing.


Marketingul analizează potențialii cumpărători, dezvoltă planuri de acțiune pentru a ajunge la aceștia, identifică segmente de piață sau piețe nișă, schițează profile, determină preferințe și criterii de cumpărare .


Marketingul implică un studiu sistematic al obiceiurilor și comportamentelor celor care iau decizii de cumpărare. De altfel analizează care sunt motivațiile, factorii de influență, capacitatea de plată, rețele de informare a clienților săi ș.a.

Din aceste informații fac concluzii, care contribuie la definirea planului de acțiuni de marketing, care presupune strategii, metode, mijloace, buget alocat și activități prevăzute.



Mixul de marketing înseamnă prognozarea strategiilor pentru următoarele aspecte: Produs, Preț , Promovare, Plasament.



1.Produse și servicii. În acest caz este studiată varietatea, calitatea, caracteristicile și aspectul produselor. Sunt  analizate nevoile și opiniile clienților. Se  fac niște observații cu ce produse vin concurenţii pe piaţa locală şi ce caracteristici au acestea? Produsele sau serviciile concurenților  sunt de calitate mai  bună sau mai proastă? Care e preţul oferit de concurenţi pentru produse, servicii similare?


Antreprenorul trebuie să concluzioneze  și ce avantaje are el în comparație cu concurenții săi.


2.Prețul.  Antreprenorul urmează să-și răspundă la întrebarea care e concurentul cu preţul cel mai mare și preţul cel mai mic la produsul similar?  Ce cotă de piaţă au concurenţii? Cine are cota cea mai mare şi cum i-a reușit acest lucru?


3 Promovarea. Presupune elaborarea ofertelor, tehnicilor de promovare a mărcii,  companiei. Promovarea presupune și realizarea spoturilor publicitare, organizarea acţiunilor promoţionale și analiza cum își vând concurenţii produsele?  Sunt elaborate strategii pentru a atrage noi clienţi .

Cel care a inițiat o afacere trebuie să se întrebe ce ar comunica    cumpărătorului pe parcursul a  30 secunde ca să-l convingă pe acesta să cumpere produsul/serviciul lui?


4. Plasamentul -  presupune alegerea căilor de aducere a produsului/serviciului la client, oferirea produsului/serviciului la momentul oportun, selectarea rețelor de distribuție.Totodată este analizată  starea drumurilor și dacă este accesibil sau ba transportul public. Este cercetat dacă antreprenorul are  în apropiere acces la servicii financiare (bănci, asociaţii de împrumut etc.)?



Prin intermediul unor simple exemple vrem să vă explicăm  cum sunt implementate  strategiile de marketing atunci când e vorba de afaceri mai mici.


Ați observat vre-odată că unele cofetării au produse extrem de delicioase, dar au vânzări extrem de mici. De multe ori motivul este ca prea puțin cumpăratori știu despre acestea și merg la cofetării sau cafenele unde raportul preț /calitate lasă de dorit , însă din păcate cumpăratorii le cunosc doar pe ultimele.


Având o situație similară întreprinzătorii trebuie să targheteze impecabil și să implimenteze de urgență strategiile de marketing. În acest caz iată ce pași trebuie să întreprindeți.


 1. Faceți niște meniuri clare și aranjamente atractive în vitrină . Oferiți  în scris detalii despre prăjiturile , tipurile de ciocolată care le găsești  în magazinul tău. Clientul ar trebui să știe ce conține prăjitura respectivă fără să  întrebe vânzătorul.


2. Ai putea lua parte la diferite evenimente unde ești invitat și știi ca ar putea fi prezenți acolo și cumpăratorii tăi.Cei prezenți vor putea savura din produsele tale. Totodată trebuie să ai cu tine cărți de vizită , dar și cupoane de reducere pentru cei care vor veni curând în magazinul tău.


3. Peste 2,3 săptămîni pentru ca de afacerea ta să audă mai multă lume ai putea organiza un alt eveniment chiar la cofetăria ta unde ai putea lansa și o gamă nouă de produse.


4.Cele mai multe cofetării, cafenele fac greseala de a-și promova produsele doar iarna apoi se plâng că le scad vânzările. Dar sunt atâtea date cand întreprinzătorul ar putea sa-și invite clienții la el în ospeție – Ziua Îndrăgostiților, Dragobetele, 1 și 8 martie, 1 aprilie, 1 mai. Dacă nu e nici o zi inventeaz-o – ziua Ciocolatei Albe sau cu Lapte , spre exemplu. Invită trecătorii să vadă ce propui clienților.


5. Creează o poveste pentru fiecare produs în parte. Astfel clienții te vor ține minte, vor ști data viitoare ce să ceară de la tine și vor asocia produsul cu povestea. Copiii în special vor transmite mai departe informația – asta se mai numește sharing și neapărat vor dori să mai revină la cofetăria Dumneavoastră.


6. Faceți efortul de a vă personaliza ambalajele cu numele, logo-ul, adresa ,site-ul, număr de contact , deoarece multe dintre produse pot fi servite cu prietenii, rudele , deoarece și ei se pot interesa  unde să vă găsească  și  in plus veți deveni mai credibil în fața clienților.


7. Ați putea scrie la intrare , că aveți WI-FI. Permiteți vizitatorilor să facă poze în localul Dumneavostră. Oamenii comunică prin imagini, iar acesta   e o metodă foarte eficientă ca și altcineva să va facă publicitate.



8. Faceți o analiză cine cumpără mai multe prăjituri,dulciuri. Încurajează clienții tăi să procure pachete de familie sau party-uri. Clienții vor observa că astfel pot face economii de 15, 20%, iar asta  va încuraja vânzările tale.


9. Ar fi bine să vă adaptați programul după cerințele cumpărătorilor. Corporatiștii spre exemplu își termină programul târziu și ei nu se zgârcesc să dea un ban în plus pentru produse de calitate. Pune măcar într-o zi program prelungit  atunci cînd știi ca ai putea să ai cumpărători mai mulți. Nu închide cofetăria , cafeneaua  duminica devreme.


10. Arată-ți aprecierea față de clienții tăi și într-o zi fă un tur gratuit prin laboratoarele unde îți desfășori activitatea. Organizează concursuri și o zi a ușilor deschise.


Toate aceste trucuri expuse mai sus sunt parte a strategiilor de marketing valabile pentru mai multe tipuri de afaceri. În cazul întreprinderilor mari  sunt gândite acțiuni  de complexitate mai mare. Accentul în acest caz se va pune pe vânzările promoționale, ambalaj, cărți de reduceri. Sunt realizate spoturi și panouri publicitare, sunt organizate loterii și concursuri . În cadrul companiilor, firmelor  mari strategiile de marketing sunt realizate de Departamentul Marketing, deseori în colaborare cu Agențiile de Publicitate.